Vysoko citlivé deti a teenageri, deti s odlišným vnímaním sveta a spracovaním informácií – aj takto sa dajú označiť mladí ľudia, ktorých vnímame v našom doterajšom systéme ako deti s rôznymi typmi diagnóz. Tieto odlišnosti sa zvýrazňujú aj pod vplyvom prostredia, informačného a senzorického „smogu“, ktorý vplýva na vývoj nervovej sústavy detí. Prečo sa dnešné deti stávajú „deťmi bez návodu? Aké výzvy to prináša pre vzdelávanie a prečo bez pochopenia a praktického uchopenia neurodiverzity nie je možná skutočná zmena v školstve?
Cieľom prednášky je oboznámiť účastníkov s konceptom neurodiverzity ako prirodzenej variability fungovania ľudského mozgu vo vnímaní podnetov a spracovaní informácií. Z inkluzívneho pohľadu tento koncept mení pohľad na neurovývinové odlišnosti (Aspergerov syndróm, autizmus, ADHD, dyslexia a i.) ako „poruchy“ a definuje potreby žiakov z pohľadu zmyslovej senzitivity, sociálnej komunikácie a klímy v triede. Afirmatívny prístup k neurodiverzite je zameraný na podporu silných stránok a rešpektovanie individuálnych potrieb ako základnej podmienky pre rozvoj potenciálu každého dieťaťa. Poskytuje adaptácie, ktoré minimalizujú negatívne dopady na duševné zdravie a sú realizovateľné na úrovni triedy a školy. Navyše z afirmatívnych úprav benefitujú všetky deti aj pedagógovia a prinášajú do učenia to najdôležitejšie, bez čoho náš mozog nie je schopný sa učiť: radosť.
Mgr. Viera Hincová je sociálna inovátorka, psychologička a lektorka v oblasti inklúzie a Aspergerovho syndrómu a autizmu. Je tiež blogerka a spoluautorka podcastov Deti bez návodu a portálu o neurodiverzite #beznávodu. Je priekopníčkou neuro- afirmatívneho prístupu a rešpektovania potrieb neurodivergentných ľudí vo vzdelávaní aj zamestnávaní.
Je predsedníčkou združenia A – Centrum a celoslovenského združenia rodín s Aspergerovým syndrómom HANS. Spolupracuje s odbornými pracoviskami na Slovensku aj v zahraničí, realizuje vzdelávacie programy pre poradenské zariadenia a školy. Inklúzii sa venuje od roku 2006, zrealizovala rad konferencií k problematike začleňovania detí s Aspergerovým syndrómom. Aktuálne priniesla na Slovensko aj koncept autistických konferencií, na ktorých väčšinu prednášajúcich tvoria ľudia na spektre autizmu, ktorí prinášajú osobné skúsenosti spojené s odborným pohľadom.
Bola členkou tímu odborníkov pri NIVaM pri príprave kurikulárnej reformy. Ako hlavná metodička pracovala na projekte UNICEF – Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní. Prednášala na konferencii ENTER 2022, realizovanej Slovak Telekom, na konferenciách o inklúzii vo Zvolene, Škole u Filipa v Banskej Bystrici, na konferencii Indície a tiež pre RCPU. Je členkou EUCAP- Európskej siete autistických osôb.